Yangon en Zuid-Oost Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu Yangon en Zuid-Oost Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu

Yangon en Zuid-Oost Myanmar

Door: Daan en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Daan en Lotte

16 Januari 2012 | Myanmar, Rangoon

Inmiddels zijn we in Myanmar. Eerst een paar wetenswaardigheden over het land:
- de auto's rijden rechts, maar de meeste sturen zitten ook rechts
- in de hoofdstad Yangon zijn brommers en motoren verboden
- het tijdsverschil met Nederland is 5,5 uur
- ze hebben geen Romaans schrift, dus je kan vrijwel niets lezen
- mensen zijn ontzettend aardig en behulpzaam
- in het land zelf kun je niet aan geld komen. Je kan alleen meegebrachte dollars (gestreken, zonder scheurtjes, penstreepjes en van na 2006) ruilen op de zwarte markt

Aangekomen op het vliegveld hebben we samen met een ander stel een taxi naar het centrum genomen. Daar was het nog lastig om een beschikbaar hostel te vinden, maar uiteindelijk toch gelukt.

De volgende dag hebben we als eerste een treinkaartje naar Kyaikto gekocht voor de volgende dag. Aangezien mensen slecht Engels spreken en wij geen Burmees kunnen lezen/spreken, heeft dit nog zo'n 1,5 uur geduurd. Daarna zijn we naar de zwarte markt gegaan om onze dollars te wisselen in Kyat. Na wat aanbiedingen van duistere figuren, hebben we besloten om ons geld te wisselen bij een soort van juwelier. Voor 700 dollar (7 biljetten) kregen we een tas vol geld (bijna 600 biljetten). Vervolgens hebben we een stadswandeling gedaan met als afsluiting van de dag een bezoek aan de Shwedagon pagode. Dit is een enorme, gouden, met 80.000 diamanten belegde tempel, die elke Boeddhist uit Myanmar bezocht wil hebben. Het was een bijzondere ervaring om daar rond te lopen.

Een dag later zijn we vroeg richting station vertrokken voor de trein naar Kyaikto. De trein stond al klaar, dus konden we meteen plaatsnemen. Na 2 minuten kwamen we erachter dat onze paspoorten nog in het hostel waren (die waren ze vergeten terug te geven). Paniek! Gelukkig kan Daan hard rennen en was het hostel niet ver van het station, waardoor we 10 minuten later weer in de trein zaten (deze keer mét paspoorten).

Vanuit Kyaikto hebben we een truck genomen naar de uitvalsbasis voor de Golden Rock, een pelgrimsoord. Wij vonden het ietwat tegenvallen (de Shwedagon pagode in Yangon is veel bijzonderder), maar de weg er naartoe is wel een uitdaging (met 65 man gepakt in een truck en vervolgens 45 minuten een steile berg oplopen).

Vervolgens zijn we per bus naar Mawlamyine gereisd. Hier hebben we de mooiste zonsondergang van Zuid-Oost Azië (volgens de lonely planet) bewonderd en verder wat gerelaxed.

Na twee dagen hebben we de boot naar Hpa-An genomen. Dit was een 5 uur durende trip waarbij de boot na 2 uurtjes kapot was en we over moesten stappen naar een andere boot. In Hpa-An hebben we een tour gemaakt door de omgeving. Het platteland is echt prachtig en de mensen zijn alleraardigst! Ook hebben we door een enorme, pikdonkere grot met vleermuizen gelopen, om uiteindelijk bij een meertje uit te komen.

De toeristen zijn op één hand te tellen op de plaatsen waar we zijn geweest. Toch is het toerisme erg in opmars, waarschijnlijk mede door de politieke ontwikkelingen in het land. Zo hebben we vrijdag de 13e in ons guesthouse met de Birmezen rondom de tv gezeten om BBC nieuws te kijken. Die dag zijn 600 politieke gevangenen vrijgelaten in de hoofdstad.

Natuurlijk hebben we een hoop foto's gemaakt, maar kunnen die vanwege de slechte internetverbindingen nog niet uploaden. Verder zijn er een hoop foto's van Daan gemaakt door de lokale bevolking omdat hij, zeker voor dit land, zo lang is.

Vanaf morgen gaan we een rondreis van 2,5 week naar het noorden maken (waar we vrijwel geen internet zullen hebben) om vervolgens 3 februari naar Bangkok te vliegen.

• 16 Januari 2012 - 11:26

Maud:

Vul hier je naam in. bijzondere reis hè! Super gaaf! Blij ook wat leven te horen! Wou vandaag annie berichten of ze telefonisch iets gehoord had of t goed ging allemaal :D ben erg benieuwd naar de foto's!

• 16 Januari 2012 - 12:01

Charlie:

Klinkt als een unieke ervaring die je verder in de (verwesterde) wereld niet snel zal vinden. Maar dat ze foto's van Daan maken snap ik niet goed, ik zou toch liever een foto van Lotte maken hoor ;-)

• 16 Januari 2012 - 12:19

Annie:

Hey skatties, klinkt goed en bijzonder en ben een (groot) tikje jaloers! Ben trouwens net wakker en besef me dat ik over jullie heb gedroomd haha. Jullie waren tijdelijk terug in NL en gaven een feestje. Toen de muziek aanging begon iedereen met de tango (en super goed!). Dat was een aparte gewaarwording :). Nou, veel plezier nog en take care!! Xx

• 16 Januari 2012 - 12:23

Sora:

Super leuk te lezen wat jullie allemaal mee maken!
    veel liefs

• 16 Januari 2012 - 18:56

Mutti:

Leuk om wat van je te lezen en dat jullie het naar je zin hebben. Had er wel eens bij willen zijn als jullie wat proberen uit te leggen:) Have fun.

• 16 Januari 2012 - 19:43

Marije:

Gaan jullie in het noorden in de buurt van Mogok op zoek naar robijnen?

• 16 Januari 2012 - 20:46

Wilma,:

Wat een ervaringen geniet er maar van en let goed op jullie paspoorten!! Liefs Wilma

• 17 Januari 2012 - 18:51

Shirley:

Owwwww ik zou het liefst een ticket boeken en jullie achterna vliegen!!!
    Klinkt goed allemaal!

Geniet er van en ik kijk uit naar het volgende verslag!

X van Sjur

• 18 Januari 2012 - 17:18

Betty Hof:

Hoi Daan en Lotte,

Leuk om vanuit het verre grijze en natte Nederland jullie reis te volgen. Geniet.

• 18 Januari 2012 - 22:39

Bianca:

Hi!
    Ik wil ook graag naar Myanmar en ben nu met wat kleine voorbereidingen begonnen. Ik lees alleen nogal wat tegenstrijdige berichten over het visum. Het zou geweldig zijn als jullie me daar iets meer over kunnen vertellen! Ik kom gewoon vanuit NL.
    M'n email is mailbvz@gmail.com

Groetjes Bianca

• 19 Januari 2012 - 15:05

Cis:

Ooohhh!! Jaloers! En ik hier maar in de kou en de regen de verwarming steeds net iets hoger zetten! En etentjes met oma zijn natuurlijk niet hetzelfde als jij (en annie) er niet zijn!
    Veel plezier nog!

• 20 Januari 2012 - 12:36

Ghislaine:

Haha, misschien moet Daan daar blijven, goed voor het toerisme ;-)

• 25 Januari 2012 - 09:36

Nienke:

Wat een super reis zijn jullie aan het maken! Geniet er van. Groet, Nienke

• 30 Januari 2012 - 12:32

Ellen:

Daan, dacht dit weekend aan je: een heerlijke finale van de Australian Open, WK schaatsen, Feijenoord-Ajax. Mis je het niet? Veel plezier daar!

groet,
    Ellen

• 01 Februari 2012 - 15:32

Ruger:

Hoi Daan en Lotte,
    Leuk om de reisverhalen te lezen!
    Ik ben ondertussen vader geworden van een zoon - Daniël!

Gr. Rutger

• 15 Januari 2013 - 20:42

Vincent:

Weten jullie,of je ook kunt fietsen in het zuiden en tot hoever mag /kun je ?
    Kun je naar Myeik ?