Cambodja deel 2 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu Cambodja deel 2 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu

Cambodja deel 2

Door: Daan en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Daan en Lotte

27 Maart 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Na ons laatste bericht zijn we met de boot vertrokken naar een van de mooie eilanden voor de kust van Cambodja: Ko Rong. We waren natuurlijk al lekker gemaakt met fantastische foto's van het eiland met blauwe lucht, wit strand en een turquiose zee, maar de eerste ochtend viel vies tegen met een tropische stortbui! Gelukkig hield de regen eind van de ochtend op en konden we genieten van het eiland. Het zand was zo fijn dat het bijna poeder leek en daardoor piept onder je voeten bij het lopen. We hebben lekker op het strand gehangen en gelezen. Ook de bungalows en het restaurant/bar op het eiland waren gezellig met 's avonds een vuurshow. De volgende dag zijn we door de jungle het eiland overgestoken, omdat het strand aan de andere kant nog mooier en rustiger is. Daar hebben we ook gesnorkeld, maar dat viel wat tegen door de onrustige zee en lekkend snorkelmateriaal. Die avond zijn we midden in de nacht gaan zwemmen om fluoriserend plankton te zien. Op het eiland is geen lichtvervuiling, waardoor je dit soort plankton blauw-groen om je heen ziet fonkelen bij het zwemmen. Heel bijzonder! Na drie nachten zijn we weer terug gegaan naar het vasteland, waar het strand nu opeens een stuk minder mooi leek. Wel konden we heerlijk bbq'en op het strand.

De volgende dag zijn we 's avonds met een soort slaapbus (niet dat je echt kan liggen) op weg gegaan naar Siem Reap. Deze plaats grenst aan het terrein waar de tempels van Angkor te vinden zijn. Dit is dé toeristische attractie van Cambodja. De eerste dag hebben we de stad verkend en ons verdiept in de tempels. We hebben een toegangskaart voor 3 dagen gekocht en besloten om de eerste twee dagen de tempels dichtbij op de fiets te bezoeken. De tempels zijn in de periode tussen 900 en 1300 gebouwd en zijn beroemd door de hoeveelheid, detaillering en de enorme omvang. De hoofdtempel, Angkor Wat, is 1,5 bij 1,3 km groot en tot in alle details gedecoreerd in de stenen binnen- en buitenmuren. Ongelooflijk dat dit allemaal zolang geleden is gebouwd! Ook de Bayon tempel met vele gezichten op de tempels en de door bomen overgroeide Ta Promh tempel (waar de film Tomb Raider is opgenomen) waren heel bijzonder.

Na twee dagen tempels hebben we een dag gerelaxed en hebben we eind van de middag een kookcursus gedaan. Daan maakte fried springrolls met garnaal en Amok (Cambodjaanse curry) en Lotte vegetarische fried springrolls en Lok Lak (kip met soort zwarte pepersaus). Het koken ging met de hulp van onze kok verbazingwekkend goed en het resultaat was heerlijk. De recepten hebben we mee, al is het volgens mij onmogelijk om de ingrediënten in Nederland te kopen.

De laatste dag hebben we tempels verder weg van Siem Reap bezocht met de tuk-tuk. Deze waren een eind rijden maar absoluut de moeite waard. De detaillering van deze tempel is zo indrukwekkend en goed bewaard gebleven dat het de rit meer dan waard was. Om onze foto's thuis nog te kunnen achterhalen en voor mensen die toevallig naar Angkor Wat gaan, zijn dit de tempels die we hebben bezocht:

Dag 1 (19-03-2012)
Angkor Wat
Angkor Thom (zuid ingang)
Bayon

Banteay Samree
LoLei
Preah Ko
Bakong

De volgende dag zijn we met de boot naar onze volgende en laatste bestemming in Cambodja gegaan: Battambang. Tijdens de boottocht was heel veel te zien omdat we vele floating villages passeerden. Heel leuk om te zien hoe mensen op een creatieve manier op het water leven, maar ook veel in armoede. Locals die ook met de boot meewilden lagen al in hun eigen bootjes te wachten en peddelden naar onze boot toe om in te stappen wanneer we passeerden. Op een gegeven moment zat de boot inclusief dak helemaal vol. Aangekomen in Battambang werden we opgewacht door de grootste horde tuk-tuk chauffeurs die we op deze reis hebben gezien. Deze mannen prijsden allerlei hotels aan, maar deden dit door letterlijk in ons gezicht te schreeuwen. Het was voor ons onmogelijk om te overleggen waar we heen wilden! Op een gegeven moment zagen we ook nog eens dat sommige mannen die tegen elkaar op stonden te schreeuwen van hetzelfde hotel waren. Uiteindelijk hebben we er maar een gekozen en dit bleek een prima hotel.

Vanuit Battambang zijn we de volgende ochtend per tuk-tuk de omgeving ingereden om de top attracties te bekijken. De eerste stop was de beroemde bamboe trein. Dit stelde echter niet meer voor dan een bamboe vlot met motor op een trein onderstelletje. De rit (7 km heen en terug over hetzelfde spoor) was eigenlijk heel leuk omdat je best hard ging zo laag boven de grond. Er is maar één spoor en de ongeschreven regel is dat de minst beladen trein gedemonteerd moet worden zodat de andere trein kan passeren. Op de heenweg hadden we geluk en reden we achter een volle trein, waardoor we veel andere mensen de trein uit elkaar hebben zien halen. Op de terugweg hadden we minder geluk en stuitten we na een paar honderd meter op drie tegenliggende treinen. Omdat het hier wat smal was, was de oplossing dat wij achteruit naar het station werden teruggeduwd. Daar gingen de drie treintjes toch van het spoor af om te keren en konden wij terug. Vervolgens hebben we twee tempels bezocht die we wat minder konden waarderen na al het tempel geweld van Angkor Wat. Ook hebben we de 'killing caves' bezocht. Dit is een variatie op de killing fields, alleen werden hier mensen door de Khmer Rouge geëxecuteerd en in de grot gegooid. In de grot zijn ook veel schedels en botten teruggevonden. We vonden de historie van deze grot zo gruwelijk dat we vrij snel zijn weggegaan, omdat de grot ons de kriebels gaf. Die avond zijn we naar een circus voorstelling gegaan. Het circus werd gevormd door kinderen uit een vluchtelingenkamp aan de grens met Thailand die worden opgeleid tot artiest. De show was tegen onze verwachtingen in spectaculair! Dans, muziek en acrobatiek, allemaal heel mooi in elkaar gezet. Een mooie afsluiting van onze ruim drie weken in Cambodja. Cambodja behoort toch wel tot een van onze favoriete landen, mede door de humoristische en lieve mensen en de variatie in natuur en cultuur.

De volgende dag zijn we met de bus naar Bangkok gegaan, omdat daarvandaan onze vlucht naar Indonesië vertrok. Op zich hadden we niet zoveel zin om een nacht in Bangkok te blijven, maar het eten in Thailand en massages maakte het helemaal goed. De volgende dag hebben we eerst het paleis bezocht en zijn in de middag naar het vliegveld gegaan om naar Surabaya (Java) te vliegen. Daar aangekomen zijn we midden in de nacht gelijk met de bus doorgereisd naar Yogyakarta waar we vanmorgen zijn aangekomen. We hebben al veel plannen voor Indonesië en moeten kijken of we dit gaan redden in de kleine vier weken die we hier hebben.

De internetverbinding is hier matig, dus nog even geduld voor de foto's!

• 27 Maart 2012 - 10:47

Lot:

Leuk verslag weer! Jullie maken veel mee zeg. Geniet er nog van het laatste kleine maandje!
    Xxx

• 27 Maart 2012 - 15:00

Annie:

Was net zo benieuwd naar dat strand! Ik kijk uit naar de foto's :-)

• 27 Maart 2012 - 18:38

Charlie:

Klinkt weer fantastisch! Ik hoop dat Daan zijn baard nog heeft staan. Laat hem nog even genieten, straks bij Cap kan dat vast niet meer ;-)

• 30 Maart 2012 - 14:36

Wilma:

Hoi Lotte en Daan,
    Ik geniet van jullie reisverslagen.

doeiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 05 April 2012 - 17:24

Mary:

Hoop dat jullie genieten van Indonesie. Jullie zijn er al een dikke week, dus Burubudur en Prambanan zijn jullie vast al gepasseerd. Doe de Bromo aan als je kunt en Ijen. Weet zeker dat 4 weken te kort zijn.