Cambodja deel 1 - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu Cambodja deel 1 - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu

Cambodja deel 1

Door: Daan en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Daan en Lotte

12 Maart 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Om van Laos naar Cambodja te reizen moesten we allereerst buskaartjes kopen. Dit was het eerste moment dat we geconfronteerd werden met de corruptie in het grensgebied. Waar normaal een buskaart voor deze afstand rond de $5 zou kosten, moesten we hier $23 afrekenen. Dit zijn prijsafspraken tussen de enige twee busmaatschappijen, dus je komt er niet onderuit. De volgende dag vertrokken we met deze peperdure bus, waar Daan geen zitplaats had omdat er te veel kaarten waren verkocht. Bij de grensovergang vertelde de man van de bus dat voor $30 de visums door hen werden geregeld en dat dat niet duurder was dan het zelf regelen aan de grenspost. Hier geloofde wij natuurlijk niets van na al afgezet te zijn voor de buskaart, dus we gingen met een klein groepje uit de bus zelf op onderzoek uit. Allereerst kwamen we aan bij de grenspost van Laos, waar je een stempel hoort te ontvangen dat je het land verlaat binnen de visumperiode. Deze stempel wilde de beste man graag zetten, tegen betaling van $2. Na een half uur klagen was de prijs voor de stempel gezakt naar 1$, maar hij weigerde hem gratis te zetten zoals het hoort. Alleen een Russische man uit onze groep, die tot iedereens verbazing vloeiend Lao sprak, wist de stempel gratis te bemachtigen. Na betaling was de eerste hindernis genomen. De volgende stop was de zogenaamde 'health check'. Hier kon je tegen betaling zelf verklaren dat je gezond bent. Dat leek ons wat overbodig, dus we zijn zonder al te veel tegenstribbelen hier voorbij gelopen. De volgende stop was het visumkantoor van Cambodja. Het visum is $20, al moesten wij $23 betalen. Deze mannen stonden niet open voor onderhandeling. De laatste hindernis was de 'entry' stempel. Normaal betaal je daar niet voor, maar wij mochten $2 afrekenen. Het totale theaterspel aan de grens duurde ongeveer twee uur. Bijzonder om mee te maken hoe dit werkt en we waren uiteindelijk natuurlijk goedkoper uit dan alle mensen die in de bus waren gebleven.

Onze eerste stop in Cambodja was Kratie, een klein stadje aan de Mekong. Hier zijn we op de brommer naar een punt in de Mekong gereden waar zoetwaterdolfijnen leven. Op een bootje zijn we met twee andere backpackers het water op gegaan en hebben we heel veel dolfijnen gezien. Heel vreemd en bijzonder om deze beesten in een rivier te zien! De volgende dag zijn we samen met dezelfde mensen naar een klein eiland in de rivier gegaan, waar mensen nog heel primitief wonen. De natuur is daar prachtig en mensen heel vriendelijk en open.

Na Kratie zijn we met de bus verder gegaan naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Dit is een ontzettend leuke stad waar we vier nachten zijn gebleven. Misschien wel de leukste hoofdstad van Azië (voor zover we hebben gezien). De eerste dag zijn we met de tuk-tuk naar de gevangenis en de 'killing fields' uit de tijd van de Khmer Rouge gegaan. Toen eind jaren '70 de rode Khmer onder leiding van Pol Pot aan de macht was, is ongeveer een kwart van de bevolking om het leven gebracht. In de gevangenis (voormalige school) werden mensen ondervraagd en gemarteld, om vervolgens naar de killing fields te worden gebracht om te worden geëxecuteerd. Op deze laatste plek staat nu een monument om deze afschuwelijke periode te herdenken. De volgende dag hebben we lopend de stad verkend en verschillende markten bezocht, een tempel bezocht en in het park gezeten. Eind van de middag als het wat koeler wordt komt de stad tot leven en gaan alle locals op straat sporten. In groepen in het park of op de boulevard langs de rivier doen ze in groepen oefeningen. Ook zijn er talloze leuke restaurantjes en barretjes in de stad. 's Avonds zijn we naar een dansvoorstelling geweest van straatkinderen die via de dansgroep een kans krijgen om naar school te gaan. De voorstelling was erg professioneel aangepakt op een mooi locatie: de tuin van het nationaal museum. Helaas regende het een deel van de voorstelling.

Na Phnom Penh zijn we met de bus naar Kampot gereisd, een klein plaatsje aan een rivier. Het stadje had een hele prettige sfeer en een paar leuke restaurantjes en winkeltjes. Op de brommer zijn we de bergen van het aangrenzende Bokor natuurreservaat ingereden. De rit was in een prachtige omgeving met als eindpunt Bokor Hill station. Dit is een dorpje gebouwd door de Fransen in de koloniale tijd als luxe vakantiebestemming. In de tijd van de Khmer Rouge is de stad ontruimd en nu is het een spookstad geworden. We genieten erg van deze kleinere plaatsjes, omdat de sfeer vaak heel relaxed is en mensen nog vriendelijker.

Vandaag zijn we aangekomen in de bekendste kustplaats van Cambodja: Sihanoukville. Morgen vertrekken we naar een eiland uit de kust, wat volgens de verhalen een van de mooiste stranden ter wereld heeft. Daar hebben we een bungalow op het strand!

Foto's: https://picasaweb.google.com/111240874324515859823/Cambodja?authkey=Gv1sRgCKGMm-bZn4vT8AE

• 12 Maart 2012 - 14:19

Annie:

Jeej, weer een bericht! Ik lees ze altijd met héél veel plezier!!! Grappig trouwens dat jullie bereid zijn een half uur te onderhandelen voor 1 USD. Ach ja, was wel weer 50% hè?

• 12 Maart 2012 - 14:25

Annie:

Oh en ik was de knipoog vergeten achter mijn vorige bericht! Niet de bedoeling dat het kattig klinkt maar had even een pasta-machine flashback haha! :-D

• 12 Maart 2012 - 16:51

Maud:

Hey Daantje, je mag jezelf wel eens scheren! Of vind jij dit sexy Lotte...? Haha! Leuk jullie verhalen te lezen! Goede reis nog! Zorg goed voor elkaar!

• 12 Maart 2012 - 19:37

Lottie:

Yeah weer een verslagje met foto's! Die ga ik nu kijken! Enjoyyyyyyyy xxxxxxxxxxxxxx

• 12 Maart 2012 - 19:38

Lottie:

Oh nee Daan haal inderdaad je baard eraf! :D

• 13 Maart 2012 - 02:14

Daan:

@ Maud en Lot: Ik was al van plan op zoek te gaan naar een kapper. Nu moet ik wel!!!

• 13 Maart 2012 - 13:52

Tante Louise :-):

weinig reacties? nou bij deze: wat een prachtige foto's en wat vooral opvalt; daan lacht steeds breder! willen jullie nog wel een keertje terug?
    liefs

• 27 Maart 2012 - 15:35

Eefje:

Ik kwam erachter dat jullie reisverslagen in mijn spambox terecht kwamen! Maar ik ben nu alles aan het bij lezen :) Leuk!!