Laos - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Daan en Lotte - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Daan en Lotte

Blijf op de hoogte en volg Daan en Lotte

02 Maart 2012 | Laos, Pakxe

We zijn alweer ruim drie weken in Laos en merken dat we echt even tijd moeten maken om een reisverslag te schrijven van onze belevingen in dit land. Nadat we de grens met Thailand waren overgestoken zijn we gelijk naar het kantoor van de Gibbon Experience gegaan. Dit is een organisatie die de Gibbon-apen beschermt en laat zien dat je met toerisme ook geld kan verdienen (in plaats van jagen en bomen kappen) waarbij je met 25 man voor 3 dagen de jungle ingaat om te hiken, te ziplinen en te slapen. Normaal gesproken moet je weken vantevoren reserveren, maar gelukkig hadden ze een plek voor overmorgen! Na een dag te hebben uitgerust in het dorpje zijn we aan het jungle avontuur begonnen.

We hadden een leuke groep van 9 mensen bij elkaar waarmee we ons hadden opgegeven voor een boomhut (#7 Jurgen ;) ). Met deze groep gingen we de jungle in om na een paar uur hiken en ziplinen aan te komen bij onze boomhut. De boomhutten zijn heel gaaf gemaakt op zo'n 50 meter hoogte, alleen te bereiken via een zipline. Vanuit de boomhut en badkamer (!) hadden we het beste uitzicht ooit. 's Nachts hebben we de meest vreemde junglegeluiden gehoord, maar goed geslapen. 's Ochtends hoor je de Gibbons zingen, wat een heel bijzonder geluid is. Ook kwamen de apen heel dicht langs onze boomhut geslingerd. De tweede dag hebben we de andere boomhutten bezocht door te hiken en te ziplinen door de jungle. De derde dag was het helaas weer tijd om terug te gaan.

De volgende dag zijn we met een deel van de groep verder Laos in gereisd over de Mekong in een zogenaamde slowboat. Dit is een boot die in twee dagen naar de stad Luang Prabang vaart. Vanaf het begin deed de boot zijn naam al eer aan door anderhalf uur te laat te vertrekken. De tocht over de Mekong was prachtig met wisselende omgevingen met rotsformaties, bergen, bossen en leven langs de waterkant inclusief olifanten. Ook was het gezellig op de boot met zo'n 100 man. Na zonsondergang kwamen we aan bij de tussenstop, een stadje wat alleen leeft van slowboat-toerisme. De volgende dag vertrok de boot wederom een uur te laat en de rit was deze dag ook een stuk langer. In de middag had iedereen het wel gezien op de boot en aan het begin van de avond kwamen we aan in Luang Prabang.

In Luang Prabang hadden wij een (voor onze begrippen) een luxe kamer gereserveerd. Dat wil zeggen een kamer waar je om het bed kan lopen, een zacht matras, en een badkamer waar je niet op de wc hoeft te douchen. Dat was wel even lekker en ook het stadje was heel leuk en sfeervol met gezellige restaurantjes en barretjes. We hebben een dag op de fiets de stad verkend en zijn een dag met de tuk-tuk naar een grote waterval in de omgeving gegaan. Ook zijn we een ochtend heel vroeg op gestaan om de monniken rijst te zien collecteren. Dit was echt een aanfluiting in vergelijking met wat we in Myanmar hebben meegemaakt. Hier werd het zicht geblokkeerd door hordes Koreaanse toeristen die op zo'n 50cm afstand de monniken gingen fotograferen. Hier was weinig meer van de boeddhistische traditie meer over dus zijn we maar gaan ontbijten.

Vanuit Luang Prabang zijn we met de bus naar Vang Vieng gereisd, een stad die bekend is om het 'tuben'. De volgende ochtend zijn we op pad gegaan om het tuben te beleven. Eerst huur je een binnenband van een tractor en wordt je een paar km de stroming op gebracht om daar in je band te gaan zitten. Bij het startpunt komen de beats van alle verschillende barretjes langs het water al op je af. Na 20 meter in de tube te hebben gezeten wordt je gevraagd of ongevraagd door een barman met tube en al de eerste bar binnen gesleept om te genieten van Lao whisky shots, emmers drank (drank gaat hier zoals op veel plekken in Azië in emmers ipv glazen) en de muziek. Ook hebben veel barretjes extra vermaak door enorme schommels die je de rivier in slingeren, een glijbaan, moddervolleybal of een enorm luchtkussen dat je de rivier in katapulteert. Zo dobber je de rivier af om na de laatste bar weer te eindigen bij de verhuur. Ook het stadje zelf heeft een soort van uitgaansleven en overdag kan je in vrijwel elk restaurant de hele dag door Friends of Family Guy kijken in lounge banken om bij te komen. Naast het 'tube' toerisme hebben we ook op de mountainbike de prachtige omgeving verkend.

We hebben besloten om na Vang Vieng de hoofdstad Vientiane over te slaan. We hadden hier weinig goeds over gehoord en zijn gelijk doorgereisd naar Thakhaek, in midden Laos. Daar hebben we met een groep van 7 man brommers/motoren gehuurd om drie dagen de binnenlanden van Laos te verkennen. Nadat iedereen gewend was aan de brommer gingen we naar onze eerste bestemming: de Konglo grot. Dit is een grot waarin een rivier onder de bergen door stroomt. Daar zijn we de volgende dag met een boot doorheen gegaan. De grot is gigantisch groot, 7 km lang en pikdonker. Regelmatig liep de boot vast omdat het te ondiep was en moesten we een stukje door de rivier lopen. De grot mondt uit in een helder meer waar we de avond daarvoor met zonsondergang hadden gezwommen. Vervolgens stapten we weer op de brommers en kwamen halverwege de dag aan bij een overgang van de asfaltweg in een onverharde weg. Vol goede moed begonnen we, maar na twee uurtjes heb je het wel gezien op deze weg die ook steeds slechter werd. Kuilen van zo'n 40cm waren geen uitzondering en los zand rijdt ook niet zo lekker. Zeker toen de zon onder ging en we in het pikdonker moesten rijden had vooral Lotte het gezien. Gelukkig kwam 20 minuten later de eindbestemming in zicht met een heel gezellig guesthouse. De volgende ochtend bleek het guesthouse direct aan een groot meer te liggen, dat hadden we de avond dat we aankwamen helemaal gemist! De laatste dag zijn we door het mooiste stuk met limestone gebergtes gereden. Na in totaal 450 km rijden kwamen we weer aan bij onze uitvalsbasis in Thakhaek. De schade bij onze groep na drie dagen rijden: een valpartij(tje) en een brandwond door de uitlaat, maar een mooie ervaring rijker. Wij waren er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Na ons brommer avontuur zijn we zuidelijker gereisd met de bus naar Pakse. In dit stadje is weinig te beleven en zijn we een dag gebleven. Vanaf hier zijn we doorgereisd naar 4000 islands. Dit zijn allemaal kleine eilandjes in de Mekong, waar we een leuke bungalow aan de rivier hebben gevonden. Op het eiland kunnen we lekker relaxen en moet je ook niet te veel doen gezien de temperatuur (39 graden in de schaduw). Wel hebben we een kajak tocht gemaakt door de prachtige omgeving met kleine stroomversnellingen en draaikolken. Ook hebben we de schaarse zoetwaterdolfijn gezien en de grootste waterval (in volume, niet in hoogte) van Zuid-Oost Azië. Hoewel we al wat watervallen hadden gezien was deze wel heel indrukwekkend.

Inmiddels is het groepje waarmee we door Laos hebben gereisd uitgewaaid naar verschillende delen van dit continent. Op dit moment liggen we heerlijk in de hangmatten voor onze bungalow met een weids uitzicht over de Mekong. Straks gaan we op zoek naar een busticket naar Cambodja en reizen we morgen met z'n tweeën weer verder. Op naar het volgende avontuur!

Deel van de foto's: https://picasaweb.google.com/111240874324515859823/Laos?authkey=Gv1sRgCM37p7u85YO84wE

• 02 Maart 2012 - 11:20

Wilma:

Who, ziet er geweldig ui!!! Ik zou zo mee willen ziplinen .... gaaf

• 04 Maart 2012 - 20:39

Lottie:

Leuk verhaal weer en mooie/stoere foto's! Daan, ik begin toch wel te wennen aan je baard. ;)
    Enjoy!
    Xxxx